2.2 Oppimisympäristön kehittämisen painopisteet

Opetussuunnitelman perusteissa oppimisympäristöllä tarkoitetaan oppimisen fyysistä ja psyykkistä kokonaisuutta, jossa oppiminen tapahtuu. Psyykkinen oppimisympäristö muodostuu kognitiivisista, emotionaalisista ja sosiaalisista rakenteista.

Opetussuunnitelman taustalla oleva oppimiskäsitys edellyttää oppimisympäristön arviointia ja kehittämistä. Hyvässä oppimisympäristössä oppilaalla on mahdollisuus tehdä valintoja omien oppimisedellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti. Oppiminen perustuu oppilaan toiminnallisuuteen ja aktiiviseen työskentelyyn, jossa käytetään laajasti hyväksi kaikkia koulun ja sen ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia. Uudistuva oppimisympäristö asettaa vaatimuksia opetusmenetelmien kehittämiselle. Tavoitteena on turvallinen, ergonominen, muunneltava ja viihtyisä oppimisympäristö.

Oppimisympäristön erityispiirteitä eri oppiaineiden osalta tarkastellaan luvussa 7.

Avoin oppimisympäristö

Koulun pedagogisena tavoitteena on avoin ja monipuolinen oppimisympäristö. Käsite perustuu ajatukselle, jonka mukaan jokaisella oppilaalla on omanlaisensa oppimistyyli, oppimisstrategia ja aikataulu oppimiseen. Oppimisessa korostetaan oppilaiden itseohjautuvuutta, vastuuta omasta oppimisesta ja tekemisestä sekä valintamahdollisuuksien laajentumista. Oppimisympäristö on myönteinen ja kannustava. Opetussuunnitelman ja koulun kehittäminen ja uudistuminen on jatkuvaa.

Koulukirjasto

Koulukirjastomme MikäMikäMaa käsittää oppimisympäristönä niin varsinaisen kirjastoluokan kuin vielä tässä vaiheessa seinän takana olevan tietokoneluokan sekä solutilat.

Koulukirjastolla on keskeinen rooli koulun oppimisympäristöjen uudistamisessa. Koulumme on yksi pilottikouluista opetustoimen "Tietoyhteiskunnan koulukirjasto" -hankkeessa (EU-hanke). Tietoyhteiskunnan koulukirjastossa samassa tilassa sijaitsevat kirjat ja tietokoneet sekä opiskelunurkkaukset ja pienryhmätilat palvelevat koululaisen tiedonhankintaa ja oppimisen edellytyksiä. Tila on avoin ja muunneltavissa oleva.

Oppilaiden lainattavat kirjat on ryhmitelty kolmeksi osastoksi, jotka on merkattu eri väritarroin. Helppolukuiset kirjat on merkattu keltaisella, punainen tarra on kirjoissa, joissa on teksti keskikokoista ja niissä on kuvia. Sininen väri on kirjoissa, joissa tekstiä on paljon ja tekstikoko on pieni. Värien avulla opettajan on helppo ohjata oppilas sopivan lukemisen äärelle.

Tietokirjallisuuden keskeiset opetussuunnitelmaamme tukevat aineet, luonnontieteet ja historia ovat luokiteltu aihepiirejä tukeviksi, luokitusrajat rikkoviksi kokonaisuuksiksi. Niissä käytämme väritarroja, jotka auttavat oppilasta hahmottamaan eri aiheluokkia tiedonhaun alkumetreillä. Opettajan on helppo opastaa oppilaita oikean hyllyn äärelle etsittäessä sopivaa tietokirjallisuutta. Tietokirjallisuuden värit yhdistämässä eri luokkia kokonaisuudeksi auttavat myös oppilasta hahmottamaan suurempia asiakokonaisuuksia. Väritarroitusta käytetään eläintieteen eri luokkien erottamiseen. Myös ihmistä, avaruutta sekä luonnonoloja koskevat kirjat on tarroitettu omilla väreillään. Historiassa on erotettu Oulu-aiheinen kirjallisuus, Suomen historia, maailmanhistorian yleisteokset sekä historialliset eri aikakaudet.

Koulun tavoitteena on lähikirjaston ja koulun yhteistyön kehittäminen. Lähikirjasto ja koulun kirjasto tietokoneineen voisivat yhdessä palvella koko alueen asukkaita, mikä edistäisi koulun verkostoitumista ja alueellista yhteistyötä.