2.3 Opetuksen painotukset

Eheyttävän opetuksen periaate on koulumme opetussuunnitelman yhtenä painopistealueena. Koulun opetussuunnitelmassa on kullekin luokka-asteelle aihepiireittäin laadittu viikkoteemasuunnitelma. Niiden yhteydessä toteutetaan myös Opetussuunnitelman perusteissa mainitut kansainvälisyyskasvatus, viestintäkasvatus, liikennekasvatus jne.

Teemoista keskusaiheina ovat oppisisällöt ympäristö- ja luonnontiedosta sekä uskonnosta, 5.-6- luokilla lisäksi historiasta. Mukana on myös kulttuuri- ja taidekasvatusta painottavia jaksoja. Kunnallinen näkökulma on vahvasti mukana laajentuen oman kaupunginosan, Kaukovainion, tuntemuksesta Oulun historiaan ja kulttuuriin perehtymiseen.

Viikkoteemat tarkistetaan lukuvuosittain liikkuvien juhlapyhien ja merkkipäivien sekä ajankohtaisten tapahtumien osalta. Teema- ja merkkivuodet otetaan huomioon. Viikkoteemojen ei ole tarkoitus olla opetustyötä kahlitsevia. Niistä voidaan joustaa tarpeen mukaan.

Opiskeluun käytettävän ajan tarve vaihtelee erilaisista tilanteista riippuen. Minuutilleen oppiaineiden tuntimääriä ei voi eikä ole tarpeenkaan kontrolloida. Opetustuokion pituus voi vaihdella esim. viidestä minuutista kahteen tuntiin. Tuntijako toteutuu periaatteessa pitkällä aikavälillä.

Eheyttävään opetukseen liittyvällä taito- ja taideaineiden painotuksella tuetaan oppilaiden luovaa ilmaisua.

Koulussamme toimii yhdestä kahteen liikuntapainotteista luokkaa, joissa liikunnan viikkotuntimäärä on 4 - 6 tuntia. Liikuntaluokille valitut oppilaat tutustuvat eri liikuntamuotoihin ja harjoittelevat niitä monipuolisesti. Liikuntalajeista painotetaan erityisesti palloilulajeja.

Koulussamme toimii 1-4 OAMK:n tanssinopetuksen harjoitteluluokkaa. Luokilla järjestetään tanssinopetusta 1 h viikossa.

Kaunokirjallisuus painopistealueena

Kaunokirjallisuuden osuutta tunne-elämysten saamisessa pidämme opetussuunnitelmassa hyvin keskeisessä roolissa. Oppilaita kannustetaan lukemaan ja oppilaille luetaan paljon ääneen aiheeseen liittyviä kirjoja ja runoja. Myös kummioppilaat lukevat kirjoja pikkuoppilaille.

Yhteisesti luettavat kirjasarjat taas palvelevat kirjallisuuden opetusta. Kaunokirjallisuuden lukemista tuetaan myös vuosittain erilaisin lukuviikoin ja tempauksin. Kirjallisuusdiplomia suoritetaan koulussamme vuosittain 3-5 kappaletta. Siihen kuuluvat kirjat on merkattu omalla väritarralla ja ne on sijoitettu omaan hyllyyn.

Kaunokirjallisuuteen kuuluvat kirjastossamme oppilaiden lainattavissa olevat kaunokirjat, kirjasarjat, runot, satukokoelmat sekä eri teemoihin liittyvät ääneen luettavat kirjat sekä kansallinen kulttuuri aihekokonaisuus, johon on koottu kulttuuriperintömme keskeisimpiä teoksia.

Kirjasarjat on valittu eri luokka-asteille käsiteltäviin aihekokonaisuuksiin sopiviksi. Kirjasarjoihin olemme yhdessä tehneet tehtäviä, joita löytyy kansiosta paperiversiona ja/tai kirjastomme kotisivuilta verkosta.

Ääneen luettavia kirjoja olemme koonneet hyllyllisen tukemaan eri tunnetilojen ja tilanteiden käsittelyä kuten suru, yksinäisyys, kuolema jne.

Kaunokirjoihin kuuluvat myös kulttuuriperintöömme liittyvä aineisto. Opetussuunnitelmassamme huomioimme aihekokonaisuuksissa kulttuuriperinnöstämme kumpuavat teemat ja käsittelemme aiheita joko luokissa tai yhteisinä päivänavauksina sekä yhteisesti valmistettavina juhlina. Nämä kirjat on koottu yli perinteisten luokitusrajojen helpottamaan opettajan arkityötä. Näihin kuuluvat Kalevalat, Koiramäet, Hölmöläistarinat, Suomenkansan peikko- ja eläinsadut jne.