2.5 Yhteistyö koulutyön osana

2.5.1 Koulun sisäinen yhteistyö

Koulun sisäisessä yhteistyössä korostuvat kollegiaalinen tuki ja "kaikki ovat kaikkien oppilaita"- ajattelu. Opettajien YT-ajasta varataan vuosittain aikaa erilaisten yhteistyömuotojen toteuttamiseen opettajan perustehtävää tukevasti.

Astekohtaisessa suunnittelussa saman luokka-asteen opettajat suunnittelevat aihekokonaisuuksia ja muita opetussuunnitelman sisältöjä. Yhteistyö myös toteuttamisvaiheessa on tärkeää.

Koulussa toimivat tiimit, jotka vastaavat opettajainkokouksissa sovituista vastuualueista. Suunnitteluryhmä nimeää tiimille vetäjän lukuvuodeksi.

Yhteistyö eri toimijoiden kuten terveydenhoitajan, koulupsykologin ja erityisopettajan kanssa on säännöllistä. Ajatuksena on ennaltaehkäisevä työ eli asioihin pyritään tarttumaan varhaisessa vaiheessa.

2.5.1.1 Yhteistyö opiskelun ohjauksessa

Oppilaan opintojen ohjauksesta huolehtivat kaikki opettajat yhteistyössä koko perusopetuksen ajan. Ohjauksen tehtävänä on oppimisen taitojen ja valmiuksien kehittäminen sekä opintoihin liittyvien ongelmien ennaltaehkäiseminen. Ohjauksella tuetaan erityisesti syrjäytymisvaarassa olevia oppilaita.

Ohjaus ja tiedon kulku korostuvat erityisesti opintojen nivelvaiheissa kuten siirryttäessä esiopetuksesta kouluun, alkuopetuksesta kolmannelle luokalle, alakoulusta yläkouluun, peruskoulusta toiselle asteelle sekä uuden oppiaineen alkaessa, oppiaineiden nivelkohdissa ja opettajan tai koulun vaihtuessa. Myös oppilaan turvallista siirtymistä peruskoulusta toiselle asteelle tuetaan yhteistyön avulla.

Ohjauksella annetaan tietoa oppilaalle ja huoltajille työtavoista, valintamahdollisuuksista ja niiden merkityksestä oppilaan oppimiselle ja tulevaisuudelle. Ohjauksen näkökulma on osa oppilaan, opettajan ja huoltajan välisten arviointikeskustelujen sisältöjä. Huoltajille tarjotaan myös muita oppilaan opiskelua ja valintoja tukevia tilaisuuksia.

Eri oppiaineissa on tärkeää korostaa tietoja ja taitoja työ- ja elinkeinoelämän näkökulmasta sekä painottaa yrittäjyyden merkitystä yhteiskunnan toiminnan kannalta. Ohjaustehtävä käsittää yhteistyön järjestämisen paikallisen työ- ja elinkeinoelämän kanssa koko koulun toiminnan tasolla.

Oppilaan-/opinto-ohjauksen kehittämisessä pyritään ohjauksen alueellisen yhteistyöverkoston toiminnan kehittämiseen, yhtenäisen ohjauksen polun kehittämiseen sekä alueellisen tietämyksen hyödyntämiseen. Yhteistyötä tukee alueellinen ja koulun sisäinen yhteistyö. Nivelkohtien yhteistyön toimivuuteen ja säännöllisyyteen kiinnitetään erityistä huomioita. Myös opettajan vaihtuessa järjestetään palaveri uuden ja vaihtuvan opettajan kesken, jossa käydään läpi keskeiset oppilaiden koulutyöhön liittyvät asiat.

Lisäksi opiskelun ohjaukseen liittyy kiinteästi koulun arviointikeskustelujärjestelmä sekä itsearviointijärjestelmä.

2.5.1.2 Oppilaiden yhteistyö ja osallisuus

Perusopetuksen tavoitteena on kannustaa oppilaita yhteisten asioiden hoitoon ja vastuun kantamiseen sekä omassa kouluyhteisössä että paikallisyhteisössä. Osallisuuden käsittelyssä edetään oppilaan ikäkauden mukaan alkaen kodista, omasta luokasta ja koulusta, paikallisyhteisön kautta koko yhteiskuntaan. Yhteistyön ja osallisuuden avulla tuetaan oppilaan kasvua omatoimiseksi, päämäärätietoiseksi, osallistuvaksi kansalaiseksi, jolla on realistinen kuva omista vaikutusmahdollisuuksistaan. Oppilaan osallisuus toteutuu myös mahdollisuutena vaikuttaa omaan opiskeluprosessiin sekä päämäärien että tavoitteiden asetteluun.

Opetustoimen strategian mukaisesti jokaisessa koulussa on oma oppilaskunta. Kouluissa kehitetään monimuotoista oppilaskuntatoimintaa ja kannustetaan oppilaita osallistumaan nuorisotoimen alueelliseen yhteistyöhön.

Koulussa toimii oppilaskunta, joka osallistuu koulun toiminnan kehittämiseen ja ideointiin. Oppilaskunnan työtä ohjaa opettajakunnan edustaja. Oppilaskuntaan valitaan 1-6-luokilta jokaiselta luokalta yksi edustaja syyslukukauden alussa. Oppilaskunta tarkastelee ja kehittää mm. koulun järjestyssääntöjä, kummitoimintaa, koulun yhteisiä tapahtumia, opiskeluun ja viihtyisyyteen liittyviä asioita jne.

2.5.2 Yhteistyö yhtenäisellä oppimisen polulla

Perusopetuksen kehittämisen tavoitteena on luoda yhtenäinen oppimisen polku. Tämä edellyttää opettajien yhteistyötä oppilaan siirtyessä esiopetuksesta kouluun, alakoulusta yläkouluun ja aina, kun opettaja vaihtuu. Yhteistyö on ammatillista keskustelua ja tiedon vaihtoa oppilaan taustasta, oppimisesta, opiskelun tavoitteista ja oppilasarvioinnista hyvän oppimisen tueksi. Samalla opettajat tutustuvat toistensa työhön ja eri koulujen kulttuuriin. Opettajien laaja tuntemus esi- ja perusopetuksen kentästä on oleellista opetuksen ja koulun kehittämisessä. Oppilaalla on oikeus opiskella ympäristössä, jossa hänen varhaisempi oppimishistoriansa tunnetaan ja jossa hänen omia oppimistavoitteitaan kunnioitetaan.

Esiopetuksesta kouluun siirtyvien oppilaiden osalta on käytössä tiedonsiirtolomake. Oppilas luo käsitystä koulusta ja oppilaana olemisesta jo ensimmäisten kontaktien aikana. Tämän vuoksi kouluun ilmoittautumiseen ja tutustumistilaisuuksiin on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Yhteistyö on jatkuvaa ja tiivistä. Koulutulokkaille järjestetään infoilta päiväkodissa ja tutustumistilaisuus koululla. Lisäksi hyödynnetään päiväkodin ja koulun yhteisiä tiedonsiirtokaavakkeita. Tulevat koululaiset käyvät edellisen kevään aikana tutustumassa kouluun ja harjoittelemassa kouluun liittyviä asioita.

Koulusta siirtymisen tai kouluun siirtymisen yhteydessä kiinnitetään erityistä huomiota koulutyöhön liittyvän tiedon kulkuun. Mahdollisuuksien mukaan järjestetään yhteinen palaveri, jossa käsitellään oppilaan koulutyöhön liittyviä keskeisiä asioita. Ennen oppilaan kouluun tuloa pyritään järjestämään tutustumiskäynti.

Oppilaanohjausta kehitetään edellä mainittujen periaatteiden mukaisesti.

Oppilaiden siirtyessä 7-9-luokkien kouluun järjestetään tarvittavat tiedonsiirtokokoukset yhteistyössä vastaanottavan koulun kanssa.

2.5.3 Yhteistyö kotien kanssa

Päävastuu lapsen kasvatuksesta on aina hänen huoltajillaan. Koulu vastaa oppilaan kasvatuksesta ja oppimisesta kouluyhteisön jäsenenä. Huoltajien on tärkeää koko perusopetuksen ajan ottaa vastuu lapsensa tavoitteellisesta koulutyöstä. Koulu tukee huoltajia tässä tehtävässä tiedottamalla ja järjestämällä tapaamisia. Yhteistyölle etsitään luontevia tapoja yhdessä huoltajien kanssa. Yhteistyö huoltajien kanssa on erityisen tärkeää ongelmatilanteissa ja opetuksen nivelvaiheissa.

Luokanopettaja tai luokanvalvoja kutsuu oppilaan ja huoltajat arviointikeskusteluun lautakunnan päätöksen mukaisesti. Yhteinen keskustelu auttaa oppilasta arvioimaan oppimistaan ja ottamaan vastuuta työskentelystään. Oppilaan mukana olo keskusteluissa on tärkeää. Huoltajille keskustelut antavat tarvittavaa tietoa lapsen koulutyön tukemiseksi. Opettajalle yhteiset keskustelut ovat tärkeitä oppilaan tuntemuksen kannalta. Arviointikeskusteluissa keskustellaan oppilaan opintojen etenemisestä, työskentelytaidoista ja käyttäytymisestä sekä asetetaan yhteisiä tavoitteita opiskelulle. Keskusteluissa käsitellään myös oppilaan ohjauksen kannalta ajankohtaisia aiheita. Keskustelun tuloksia on hyvä dokumentoida esimerkiksi oppilaan oppimissuunnitelmaan.

Huoltajille tarjotaan mahdollisuuksia osallistua koulun kehittämiseen. Jokaisessa oululaisessa peruskoulussa toimii vanhempien edustajisto (esim. kotikoulutoimikunta). Toimikunnan edustajien valinnasta ja toimenkuvasta sovitaan huoltajien kanssa. Vanhempien edustajisto tukee koulutyötä ottamalla kantaa ja vaikuttamalla koulua koskeviin päätöksiin luottamuselimissä ja alueellisissa yhteistyöryhmissä.

Koulun kotikoulutoimikunta kokoontuu noin kerran kuukaudessa. Kokouksissa käsitellään ajankohtaisia koulutyöhön liittyviä asioita. Kokouksista tehdään muistio, joka on luettavissa koulun weppisivuilta. Luokkakohtaisia ja yhteisiä vanhempainiltoja järjestetään säännöllisesti.

Yhteistyössä kotien kanssa keskeisinä periaatteina on aktiivinen tarpeeseen perustuva yhteistyö. Kotien tulee ilmoittaa lapsen poissaoloista ja muista koulutyöhön vaikuttavista asioista koululle niin pian kuin mahdollista. Koulu informoi säännöllisesti koulun ja luokan toiminnasta, oppilaan edistymisestä ja muista koulutyöhön liittyvistä asioista.

Arviointikeskustelujärjestelmä on myös keskeinen osa kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

2.5.4 Muu ammatillinen yhteistyö

Yhteistyötä tehdään mm. Kaukovainiolla sijaitsevan konservatorion tanssilinjan kanssa. Eri ryhmille järjestetään tanssinopetusta.

Koulun edustaja osallistuu Kaukovainio-Hiironen -yhteistyöryhmän toimintaan.

Muuta yhteistyötä hoidetaan opetussuunnitelman sisältöjen mukaisesti (sanomalehdet, eri viranomaiset jne.).