5.3 Osa-aikaisen erityisopetuksen järjestäminen

Oppilaalla on oikeus saada oppimisen edellytysten parantamiseksi muun opetuksen yhteydessä osa-aikaista erityisopetusta, mikäli tukiopetus ei yksin riitä. Erityisopetuksen määrittää oppilaan yksilöllisen tuen tarve. Osa-aikainen erityisopetus nivelletään oppilaan saamaan muuhun opetukseen. Oppilasta autetaan kehittämään oppimisen taitojaan. Erityisopettaja vastaa työn suunnittelusta, sisällöstä ja toteuttamisesta yhdessä rehtorin, oppilasta opettavien opettajien ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. Osa-aikainen erityisopetus sisältää siten myös konsultointia, ohjausta ja tukemista.

Osa-aikaisen erityisopetuksen toimintamuotoja ovat yksilö- ja pienryhmätyöskentely sekä samanaikaisopetus muun opetuksen ohessa. Työmuotona se on laaja-alaista, innovatiivista, oppiainerajoja ylittävää ja eri oppimistyylit huomioonottavaa. Opetuksen yksilöllistämiseksi on suositeltavaa laatia oppilaalle oppimissuunnitelma yhdessä huoltajien kanssa erityisesti silloin, kun erityisen tuen tarve on jatkuvaa.

Osa-aikaista erityisopetusta annetaan oppilaalle silloin, kun tukiopetuksella annettava tuki ei ole riittävä. Osa-aikaisella erityisopetuksella tarkoitetaan yksilöllistä ja/tai pienessä ryhmässä tapahtuvaa lukemisen, kirjoittamisen ym. oppiaineissa ilmenevien oppimisvaikeuksien helpottamista. Osa-aikainen erityisopetus koulussa voi olla samanaikaisopetusta, konsultointia tai yhteistä opetuksen suunnittelua tai/ja tukea. Puheopetusta osa-aikaisessa erityisopetuksessa järjestetään mikäli aikaa muilta tukitoimilta resurssia riittää.