5.5 HOJKS:n laatimisen periaatteet

Jokaiselle erityisopetukseen siirretylle oppilaalle on laadittava opetuksen yksilöllisen järjestämisen tueksi henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS (PL 17. § 2. mom.). HOJKS:n laatimisesta koulussa vastaa rehtori. Rehtori merkitsee siirto- ja HOJKS-päätökset hallinto-ohjelmaan. HOJKS-lomake täytetään yhteistyössä oppilaan, huoltajien, oppilaan opettajien, erityisopettajan sekä oppilashuollon asiantuntijoiden kanssa.

HOJKS-suunnitelman tulee sisältää opetussuunnitelman perusteissa (16.1.2004) luvussa 5.4 määritellyt tiedot sen mukaan, mikä oppilaan opetuksen yksilöllistämiseksi on tarpeen. HOJKS:n laatimiseen osallistuvat henkilöt sitoutuvat myös sen toteuttamiseen. Suunnitelman toteutumista seurataan säännöllisesti vähintään kerran lukukaudessa. Erityisen tärkeä HOJKS:n päivittäminen on opetuksen nivelvaiheissa.

HOJKS-suunnitelmasta voidaan laatia tiivistelmä, jossa esitetään tapauskohtaisesti oleelliset tiedot. Tiivistelmän avulla voidaan välittää tietoa oppilaan siirtyessä opiskelemaan toisen asteen oppilaitokseen tai iltapäiväkerhon järjestäjälle erityistä tukea tarvitsevan oppilaan hoidon järjestämiseksi. Huoltajien suostumuksesta voidaan käyttää myös HOJKS-suunnitelmaa. Tiedon välittämiseksi tarvitaan aina huoltajan lupa, mikäli tiedon siirrossa ei ole kyse perusopetuslain (PoL 40. §) mukaisesta opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämistä välttämättömistä tiedoista.

HOJKS-suunnitelmassa määritellään opiskelun yleiset ja oppiainekohtaiset tavoitteet yksilöllistetyissä oppiaineissa sekä opetuksen tukitoimet.

Erityisopetukseen siirto vaatii aina oppilaan tutkimukset. Tutkimukset voi tehdä koulupsykologi, perheneuvola tai jokin muu taho. Tutkimusten perusteella selviää, millä osa-alueilla erityistä tukea oppilas tarvitsee. Jo yhden oppiaineen mukauttaminen vaatii erityisopetukseen siirron sekä HOJKS;n laatimisen.

HOJKS:n laatimiseen osallistuvat oppilas, huoltajat, opettaja, erityisopettaja ja mahdollisesti oppilaan asioita hoitavat asiantuntijat.

HOJKS:n asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja uusien asettamista päivitetään arviointipalavereissa , joita tulisi järjestää ainakin pari lukuvuodessa.

HOJKS:n tavoitteista ja tiedoista voidaan tehdä tiivistelmä. Tiedon siirtämiseen tulee aina olla vanhempien mielellään kirjallinen lupa. HOJKS-kaavake on saatavilla sähköisenä versiona, johon sitä on helppo päivittää.