![]() |
|
7.2 Opetuksen eheyttämisen ja aihekokonaisuuksien toteuttaminenOulun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmassa aihekokonaisuuksien ja opetuksen eheyttämisen lähtökohtana on kolmen tason toimijoiden yhteistyö: kaupungin, koulualueiden ja koulun taso. Kaupungin tasolla opetuksen eheyttäminen ja aihekokonaisuuksien toteuttaminen perustuu Oulun kaupungin ja opetustoimen kehittämisasiakirjoissa esitettyihin lapsia ja nuoria koskeviin kehittämistavoitteisiin. Koulualueiden tasolla eheyttämisen perusajatuksena on aihekokonaisuuksien toteutuksen tarkastelu yhtenäisen oppimispolun näkökulmasta. Koulun tasolla aihekokonaisuudet vahvistavat koulun omaleimaisuutta ja koulun toiminta-ajatusta tukevaa kulttuuria. Opetuksen eheyttämisen tavoitteena on ilmiökeskeinen oppiminen. Aihekokonaisuuksissa pureudutaan ajankohtaisiin kasvatuksen teemoihin, joissa kosketellaan useiden oppiaineiden tavoitteita ja sisältöjä. Aihekokonaisuudet näkyvät yhteisissä ja valinnaisissa oppiaineissa, yhteisissä tapahtumissa ja koulun toimintakulttuurissa. Vaikka aihekokonaisuuksia voidaan painottaa kuntakohtaisesti, koulukohtaiset painotuksen ovat ensisijaisia. Koulukohtaiset painotukset tarkentuvat vuosittain koulun työsuunnitelmassa. Oulun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmassa aihekokonaisuudet on kirjattu kunkin oppiaineen sisältöihin ja tavoitteisiin. Kuntakohtaiset painotukset on kirjattu opetustoimen Riihi-ympäristöön, jossa tiettyjä aihekokonaisuuksia on tarkasteltu yhtenäisenä polkuna koko perusopetuksen läpi. Sekä oppiaineissa että kuntakohtaisissa painotuksissa aihekokonaisuuksien toteutuksessa on otettu huomioon oppilaan ikä ja kehitystaso. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellään oppiainekohtaisten
tavoitteiden rinnalla tavoitteet seitsemän aihekokonaisuuden opiskelulle
peruskoulun aikana. Seuraavilla sivuilla esitellyt koulumme aihekokonaisuudet
sisältyvät näihin aihekokonaisuuksiin: |