![]() |
|||||||
8.6 Maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen opetusÄidinkielen merkitys identiteetin ja ajattelun kehittymiselle ja sosiaalisten suhteiden muodostumiselle on kaikille oppilaille yhtä suuri. Omien etnisten lähtökohtien tunteminen ja arvostaminen tukee koko persoonallisuuden ehyttä kasvua. Oman äidinkielen monipuolinen osaaminen on toimivan kaksikielisyyden edellytys. Oulun kaupungissa oman äidinkielen opetusta pyritään järjestämään kaikille maahanmuuttajaoppilaille, mikäli saman kieliryhmän oppilaita on riittävästi. Silloin kun laaditaan eri kielten opetussuunnitelmia, lähtökohtana on kunkin kielen ominaislaatu, rakenne, kirjakielen kehitystilanne ja koko kulttuuritausta. Lapsen äidinkielen taidot vaihtelevat omakielisessä ympäristössä vietetyn ajan pituuden ja intensiivisyyden mukaan. Tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä määriteltäessä otetaan huomioon oppilaan ikä, kielellinen kehitys, aikaisempi opetus sekä opiskelutottumukset. Opetus ei etene luokka-asteittain, vaan tasoittain. Samalla tasolla voi opiskella iältään ja oppimistaustaltaan erilaisia oppilaita. On kuitenkin pidettävä huolta siitä, etteivät ryhmät ole liian heterogeenisiä ja opettajalla on riittävästi aikaa kullekin lapselle. Erityisen tärkeää on löytää mahdollisimman nopeasti erityistukea tarvitsevat oppilaat ja käynnistää tukitoimet varhain ja tehokkaasti. Oppilaalle pitäisi laatia oppimissuunnitelma. Oppimisympäristön suunnittelussa ja opetusmateriaalin valinnassa tulisi ottaa huomioon se, että oman äidinkielen opetus on aina samalla tukea oppilaan ja hänen perheensä kulttuuri-identiteetille. Äidinkielen oppitunneilla oppilaalla tulee olla mahdollisuus tutustua kunkin kieli- ja kulttuuriryhmän ominaispiirteiden mukaan kulttuurin eri osa-alueisiin. Esimerkiksi voidaan miettiä luokka-asteittain sopivia kotimaisia lasten ja nuorten kirjoja. Tämä tukee sitä, että lapsen kieli kehittyy lapsen muun kehityksen mukana, eikä jää "lapsuuden kieleksi". Koska keskeisenä tavoitteena on toimiva kaksikielisyys, on tärkeää, että oman äidinkielen opettaja ja suomi toisena kielenä -opettaja tekevät yhteistyötä oppituntien sisältöjä suunnitellessaan. Näin edistetään opiskeltavien asioiden todellista ymmärtämistä, ja lapsi oppii vähitellen tiedostamaan oman äidinkielensä ja suomen kielen yhtäläisyyksiä ja eroja. Keskeiset tavoitteet Oman äidinkielen oppitunneilla oppilas
Keskeiset sisällöt
Arvioinnissa otetaan huomioon se kuinka kauan oppilas on viettänyt aikaa omakielisessä ympäristössä ja kuinka paljon hän on saanut oman äidinkielen opetusta. Arviointi on ohjaavaa ja kannustavaa sekä oppilaan itsearviointia kehittävää. Sen lähtökohtana ovat nimenomaan oppilaskohtaiset tavoitteet. Arviointi on sanallista. Oppilas saa erillisen todistuksen oman äidinkielen opetukseen osallistumisesta. Myös päättöarvioinnista annetaan erillinen todistus. Päättöarviointi perustuu kunkin kielen osalta määritettyihin hyvän osaamisen kriteereihin, jotka perustuvat yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasokuvauksiin. |