Tiedonhallintataitojen malli (Eisenberg&Berkowitzin The Big 6 Skills-malli) |
1.lk |
2.lk |
3.lk |
4.lk |
5.lk |
6.lk |
|
1.Aiheen määrittely: Mihin tarvitsen tietoa?
|
Ajatuskartta tutuksi.
|
Ajatuskartta omatoimisesti annetusta aiheesta.
|
Kysymysten tekeminen annetusta aiheesta ohjatusti.. |
Omien kysymysten tekeminen aiheesta. |
Oman aiheen valinta ja tehtävän rajaus ohjatusti. Ajatuskartasta käsitekartaksi. |
Oman aiheen valinta ja tehtävän rajaus omatoimisesti. Käsitekartta. |
|
2. Tiedonlähteiden tunnistaminen: Mistä löydän tietoa? |
omat aistihavainnot, ihmiset |
oppikirjat |
lasten tietokirjat |
asiantuntijat netti opetusohjelmat
|
tietokirjat lehdet
|
opetusvideot, DVD:t ja elokuvat |
|
3. Tiedonlähteiden valinta ja hankinta: Etsin tietoa. |
Tiedon etsintä ohjatusti. |
Tiedon etsintä annetusta materiaalista. |
Hakusanojen alkeita, aakkosjärjestyksen hallinta ja sisällysluettelon käyttö. |
Hakusanojen määrittelyä ja luokittelua ohjatusti. |
Hakusanojen määrittelyä ja luokittelua omatoimisesti |
Hakujen tarkentaminen (esim. Boolen operaattorit)
|
|
4. Tietojen järjestäminen ja käyttö: Tutustun tietoon.
|
Muistiinpanojen tekeminen esim. piirtämällä. |
Uusien tietojen lisääminen ajatuskarttaan. |
Toden ja epätoden erottaminen. Muistiinpanojen kirjoittaminen. Lähteiden merkitsemiseen tutustumista.
|
Lähteiden merkitseminen muistiin. |
Tiedonlähteiden erot, lähdeluettelon tekeminen kirjoista, lehdistä ja kuvista. |
Kriittinen suhtautuminen eri tiedonlähteisiin. Nettisivujen lisääminen lähdeluetteloon oikein. |
|
5. Tietojen yhdistäminen, tulkinta ja esittäminen: Teen tiedosta oman kokonaisuuden.
|
Oman tuotoksen esittäminen ohjatusti. |
Oman tuotoksen kokoaminen ja esittäminen ohjatusti. |
Tietojen järjestäminen kokonaisuudeksi. Tutustutaan eri esitystapoihin. |
Oman esitystavan valitseminen ja toteuttaminen ohjatusti. |
Tietojen yhdisteleminen ja tiivistäminen kirjoittamalla. Esityksen havainnollistaminen esim. PowerPointilla.
|
Tietojen havainnollistaminen esim. diagrammit, animaatiot ja elokuvat. Oman näkökulman esittäminen.
|
|
6. Arviointi: Miten onnistuin tiedon etsimisessä ja käytössä?
|
Mikä onnistui omassa työssä? |
Mitä uutta opittiin? Muuttuiko käsitys asiasta? |
Palautteen vastaanottamisen ja antamisen harjoittelemista työstä. |
Oman työskentelyn arviointia ohjatusti. |
Oman työn ja työskentelyn arviointia ja rakentavan palautteen antamista toisille. |
Osaa ohjata työskentelyään saadun palautteen perusteella. Osaa arvioida omia ennakkokäsityksiään ja –tietojaan.
|
|
Kirjaston käyttötaidot |
|
|
|
|
|
|
|
Koulukirjaston käytön tavoitteet |
Koulukirjastoon tutustuminen, kirjaston säännöt, oman lainauskortin hankinta, lainaamisen opettelua, lukutaitoon sopivien kirjojen lukemista, kirjallisuusdiplomi tutuksi.
|
Lainauskortista huolehtiminen, lukuharrastuksen syventäminen, tietokirjoihin tutustuminen. |
Kirjojen luokitteluun tutustumista koulukirjastossa. Vinkkauksen harjoittelua toisille oppilaille.
|
Oulun koulukirjaston sivustoon tutustumista. yleisen kirjastoluokituksen opettelua |
Koulukirjaston tietokannasta hakua kirjailijan tai kirjan nimen mukaan |
Koulukirjaston tietokannasta hakua asiasanalla
|
|
Lähikirjaston käytön tavoitteet |
Tutustuminen lähikirjastoon, satutunti, kirjastokortin hankkiminen.
|
Kirjaston käytön opetusta ja kirjojen esittelyä |
Lastenosaston esittely ja kirjavinkkaus |
Lukuharrastuksen syventäminen, omatoiminen lainaaminen |
Tutustutaan Intro-verkkokirjastoon (tiedonhaunopetustunti) |
Omatoiminen lähikirjaston käyttö tiedonhakutehtävissä, opittujen taitojen harjoittaminen, rohkeus pyytää apua, tietokantojen käyttö.
|
|
Tietotekniikan ja AV-välineiden käytön tavoitteet |
Tietokoneen käynnistäminen, sammuttaminen ja näppäimistöön tutustuminen. Opetusohjelmiin tutustuminen ohjatusti.
|
Tekstinkäsittelyn alkeiden hallitseminen, tekstin tallentaminen, itsenäinen opetusohjelmien käyttö.
|
Tekstinkäsittelytaitojen syventäminen, kuvan liittäminen tekstiin, sähköpostin käyttö. |
Hakupalvelimien käytön harjoittelua, digikameran käyttö, jokin verkko-oppimisympäristö tutuksi. |
Kuvankäsittelyohjelman käyttö, tuotosten esittäminen tietotekniikkaa hyödyntäen. |
Multimediaesitys |