Tiedonhallintataitojen

  malli (Eisenberg&Berkowitzin

 The Big 6 Skills-malli)

1.lk

2.lk

3.lk

4.lk

5.lk

6.lk

 

1.Aiheen määrittely:

Mihin tarvitsen

 tietoa?

 

Ajatuskartta tutuksi.

 

Ajatuskartta omatoimisesti annetusta aiheesta.

 

Kysymysten tekeminen annetusta aiheesta ohjatusti..

Omien kysymysten tekeminen aiheesta.

Oman aiheen valinta ja tehtävän rajaus ohjatusti.

Ajatuskartasta käsitekartaksi.

Oman aiheen valinta ja tehtävän rajaus omatoimisesti.

Käsitekartta.

 

2. Tiedonlähteiden tunnistaminen:

Mistä löydän tietoa?

omat aistihavainnot,

ihmiset

oppikirjat

lasten tietokirjat

asiantuntijat

netti

opetusohjelmat

 

tietokirjat

lehdet

 

opetusvideot,

DVD:t ja elokuvat

 

3. Tiedonlähteiden

 valinta ja hankinta:

Etsin tietoa.

Tiedon etsintä ohjatusti.

Tiedon etsintä annetusta materiaalista.

Hakusanojen alkeita, aakkosjärjestyksen hallinta ja sisällysluettelon käyttö.

Hakusanojen määrittelyä ja luokittelua ohjatusti.

Hakusanojen määrittelyä ja luokittelua omatoimisesti

Hakujen tarkentaminen (esim. Boolen operaattorit)

 

 

4. Tietojen järjestäminen

 ja käyttö:

Tutustun tietoon.

 

Muistiinpanojen tekeminen esim. piirtämällä.

Uusien tietojen lisääminen ajatuskarttaan.

Toden ja epätoden erottaminen.

Muistiinpanojen kirjoittaminen.

Lähteiden merkitsemiseen tutustumista.

 

Lähteiden  merkitseminen muistiin.

Tiedonlähteiden erot, lähdeluettelon tekeminen kirjoista, lehdistä ja kuvista.

Kriittinen suhtautuminen eri tiedonlähteisiin. Nettisivujen lisääminen lähdeluetteloon oikein.

 

5. Tietojen yhdistäminen, tulkinta ja esittäminen:

Teen tiedosta oman kokonaisuuden.

 

Oman tuotoksen esittäminen ohjatusti.

Oman tuotoksen kokoaminen ja esittäminen ohjatusti.

Tietojen järjestäminen kokonaisuudeksi. Tutustutaan eri esitystapoihin.

Oman esitystavan valitseminen ja toteuttaminen ohjatusti.

Tietojen yhdisteleminen ja tiivistäminen kirjoittamalla. Esityksen havainnollistaminen esim. PowerPointilla.

 

Tietojen havainnollistaminen esim. diagrammit, animaatiot ja elokuvat. Oman näkökulman esittäminen.

 

 

6. Arviointi:

Miten onnistuin tiedon etsimisessä ja käytössä?

 

 

Mikä onnistui omassa työssä?

Mitä uutta opittiin? Muuttuiko käsitys asiasta?

Palautteen vastaanottamisen ja antamisen harjoittelemista työstä.

Oman työskentelyn arviointia ohjatusti.

Oman työn ja työskentelyn arviointia ja rakentavan palautteen antamista toisille.

Osaa ohjata työskentelyään saadun palautteen perusteella. Osaa arvioida omia ennakkokäsityksiään ja –tietojaan.

 

 

Kirjaston käyttötaidot

 

 

 

 

 

 

 

Koulukirjaston käytön tavoitteet

Koulukirjastoon tutustuminen,

kirjaston säännöt, oman lainauskortin hankinta, lainaamisen opettelua, lukutaitoon sopivien kirjojen lukemista, kirjallisuusdiplomi tutuksi.

 

Lainauskortista huolehtiminen,

lukuharrastuksen syventäminen,

tietokirjoihin tutustuminen.

Kirjojen luokitteluun tutustumista koulukirjastossa.

Vinkkauksen harjoittelua toisille oppilaille.

 

 

 

Oulun koulukirjaston sivustoon tutustumista. yleisen kirjastoluokituksen opettelua

Koulukirjaston tietokannasta hakua kirjailijan tai kirjan nimen mukaan

Koulukirjaston tietokannasta hakua asiasanalla

 

 

 

 

 

 

 

Lähikirjaston käytön tavoitteet

Tutustuminen lähikirjastoon, satutunti, kirjastokortin hankkiminen.

 

 

 

Kirjaston käytön opetusta ja kirjojen esittelyä

Lastenosaston esittely ja kirjavinkkaus

Lukuharrastuksen syventäminen, omatoiminen lainaaminen

Tutustutaan Intro-verkkokirjastoon (tiedonhaunopetustunti)

Omatoiminen lähikirjaston käyttö tiedonhakutehtävissä, opittujen taitojen harjoittaminen, rohkeus pyytää apua, tietokantojen käyttö.

 

 

Tietotekniikan ja AV-välineiden käytön

 tavoitteet

Tietokoneen käynnistäminen, sammuttaminen ja näppäimistöön tutustuminen. Opetusohjelmiin tutustuminen ohjatusti.

 

Tekstinkäsittelyn alkeiden hallitseminen, tekstin tallentaminen, itsenäinen opetusohjelmien käyttö. 

 

Tekstinkäsittelytaitojen syventäminen, kuvan liittäminen tekstiin, sähköpostin käyttö.

Hakupalvelimien käytön harjoittelua, digikameran käyttö, jokin verkko-oppimisympäristö tutuksi.

Kuvankäsittelyohjelman käyttö, tuotosten esittäminen tietotekniikkaa hyödyntäen.

Multimediaesitys